Komt een man bij de loodgieter….

Als klant van de loodgieter is het voor mij van belang dat ik weet wat hij kan, hoe snel en wat het me gaat kosten. De loodgieter moet dus snel kunnen schakelen. Hij moet zijn kennis paraat hebben, goed kunnen plannen en weten hoe hij een prijs afspreekt zonder afbreuk te doen aan zijn eigen winst. Voor de klant is winst een naar woord want hij ziet het als extra kosten. Raar eigenlijk want als hij of zij naar de baas gaat om daarvoor te werken dan maakt hij of zij ook winst, toch? Niettemin is het dus wel uitermate belangrijk dat de loodgieter ook “zijn zaak kan verkopen”. Zonder die vaardigheid gaat het een moeilijk verhaal worden want je moet eerst werk hebben om winst te kunnen maken.

Loodgieter als ondernemer en boekhouder

De loodgieter moet eigenlijk dus niet alleen loodgieter maar ook ondernemer en boekhouder zijn.  De oude loodgieters bekeken hun werk per dag of misschien een weekje vooruit. Er kwam toch wel wat langs want er waren er niet zoveel. Tegenwoordig zijn er veel loodgieters en bedrijven die loodgieterswerkzaamheden uitvoeren. De spoeling is dus dunner geworden. In de economisch slechtere tijden zie je ook als eerste de zwakkere bedrijven omvallen. Jammer want vaak is er bloed, zweet en tranen in gestopt maar het bleek niet genoeg te zijn. Het geeft ook de noodzaak aan om in groter verband te gaan werken. Men kan bijna als eenmanszaak zich niet meer staande houden. Vergelijk het maar even met de kleine winkeltjes die het hebben afgelegd tegen de grootgrutters. Het is verstandig voor de kleinere bedrijven om zich te verenigen zoals ze dat ook al steeds meer doen. Klanten zijn veeleisender geworden en verwachten een 100% service, ook op zon- en feestdagen.

Samen sterk

Door zich te verzamelen kunnen ze ook beter inkopen en specialiseren. Het is bijna onmogelijk voor een eenmanszaak om zich nog op alle gebieden up to date te houden. In landen waar iedere eenpitter nog ook werkt als eenpitter moet eerst een voorschot worden betaald om de materialen in te kopen. Kom daar in Den Haag maar eens mee aan. De meeste klanten zullen je snel de deur wijzen. Het betekent niet dat de kwaliteit minder zal zijn maar het vertrouwen in de vakman is danig geschonden.

Je zult dus een buffer moeten opbouwen om je klanten terwille te zijn en ook snel in te kunnen gaan op hun vraag wil je een klus binnen halen!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *